Wednesday 6 February 2013

Wanita bukan untuk di iklankan!

 Assalamulaikum, entry kali ini tentang wanita dan ana sebagai wanita akan berkongsi sedikit mengenai tajuk "Wanita bukan untuk di iklankan" .Firstly, ana nak tegaskan di sini, wanita bukan barang mahupun objek yang boleh dijadikan iklan dan tatapan umum. Mungkin korang masih belum jelas di sini kan? Baca sampai habis dan korang akan faham ape yang ana maksudkan.

Telefon bimbit, kereta dan komputer riba apabila dipaparkan dan diiklankan boleh menaikkan kemahuan ramai untuk memilikinya, membeli and so on. Itu tak jadi masalah sebab telefon bimbit, kereta dan komputer riba dihasilkan dalam keadaan yang banyak dengan ciri yang sama, harga yang sama dan kepuasan yang sama. Jika ada yang berminat dengan model tertentu, boleh pergi ke kedai dan terus beli. Model atau spesifikasinya dihasilkan sama. Semua orang boleh beli jika dia teringin memilikinya.

Tapi wanita tidak!

Wanita apabila kita memaparkan wajah kita di internet (Facebook contohnya), pasti ramai akan timbul keinginan untuk memiliki kita. Masalahnya kita hanya dihasilkan satu sahaja, bukan ramai. Model dan spesifikasi kita unik setiap satu dan berbeza. Dan hanya satu orang sahaja yang boleh memiliki kita iaitu suami. Selepas kita dimiliki suami, kita tak boleh lagi dimiliki oleh orang lain. Satu sahaja. Jika orang lain mahu, sudah tak boleh, melainkan lelaki yang satu itu (suami) melepaskannya.

Jadi, samada kita belum berumahtangga atau sudah berumahtangga, elakkanlah memaparkan diri (mengiklankan diri) kita sehingga ramai yang melihat dan menimbulkan keinginan ramai untuk memiliki. Kerana kita hanya merosakkan hati lelaki, mengacau hati mereka dan kadang-kadang sehingga mengecewakan mereka lantaran diri korang terhad satu sahaja.

Bukan tidak boleh papar wajah. Boleh papar wajah kerana ia bukan aurat. Tetapi bukanlah menonjol-nonjolkan diri di khalayak ramai dan di internet. Ini adalah untuk mengelakkan fitnah buat kaum lelaki khasnya. Kawallah diri kita dan malulah.  Kerana malu itu dari iman.
Kita bukan telefon bimbit, kereta dan komputer riba!
Kita wanita yang dimuliakan ALLAH!

1 comment:

  1. nice entry :D singgah sat.. meh blog den plak :D

    http://chocolatesunshinedanbo.blogspot.com/

    ReplyDelete