Thursday 7 February 2013

Hati perlu dijaga



Assalamualikum.Entry kali ini ana nak bercerita tentang HATI. Disebabkan kebelakangan ini entry ana banyak menjurus ke arah cinta jadi ana rasa lebih elok kalau ana tukar sedikit selera ana kepada topik HATI.

Semua manusia ada hati. Malah haiwan pun mempunyai hati cuma ia berbeza dengan hati manusia. Terlebih dahulu ana nak memperkenalkan apa itu hati?Hati merupakan organ dalaman .manusia yang terletak di bahagian dada manusia.

Ana ada seorang sahabat yang setiap kali berjumpa ana dia akan tanyakan "Apa khabar hati?" "Apa khabar iman sihat?".Soalan yang jarang ana di pertanyakan oleh orang lain kepada ana. Ana selesa dengan soalan tersebut.

Ya hati. Jika hati baik maka baiklah seluruh jasad tetapi jika buruk hati maka buruklah seluruh jasad. Tetapi kita sering lupa untuk menjaganya. Dengan alasan hati itu tidak terlihat oleh kita.

Kalu kita tahu bahawa ,kebahagian dan kelapangan manusia itu bersumberkan dari kebersihan hatinya bukan daripada kebanyakan hartanya. Maka jagalah hati kita ini sebaik mungkin. Jauhkan diri dari melakukan segala perkara yang boleh merosakkan hati kita. Hati itu anugerah yang sangat berharga.

Marilah kita bersama-sama menjaga hati kita.Supaya kita memperoleh kebahagian yang abadi.


No comments:

Post a Comment