Thursday 22 May 2014

Husnudzon Vs Waspada

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Bersyukur kepada Allah SWT dengan segala nikmat yang diberikan. Rutin harian ana macam biasalah, bangun pagi siap-siap untuk ke tempat kerja. Sebelum tiba ke office, ana terpaksa menaiki 3 transport. Bas rapid , LRT dan bas. 

Actually, best jugak lah perjalanan ni. Belajar macam mana nak berdikari berdiri atas kaki sendiri. Yes! Ana dah dewasa.


Pagi ni agak lambat sikit siap. Anak-anak buah semua dah siap pergi sekolah, ana baru terketar-ketar nak pergi kerja. Tengah jalan sorang-sorang ada la seorang uncle ni dia sapa "pagi" ana pon balas la "pagi uncle".


Tiba-tiba dia panggil ana dan bertanya "boleh tak saya nak jalan dengan kamu?". Ana dalam kebluran terus jawab "boleh je"


Ana sendiri tak tahu kenapa uncle tu nak teman ana sedangkan waktu tu dia tengah jogging. Dalam perjalanan dia pun bercerita pada ana. Katanya dia risau ana jalan sorang diri sebab kawasan rumah tu agak sunyi dan memang betul kawasan taman tu memang sunyi dan banyak terjadi kes samun dan sebagainya.


Tadi masa ana tengah jalan ada seorang lelaki warga asing ana pun tak pasti sama ada bangladesh atau nepal. Lelaki tu berdiri dekat sebelah kiri jalan dan disebabkan uncle tu risau takut terjadi apa-apa pada ana, dia pun teman ana jalan sampai ke bus stop.


Alhamdulillah, semuanya. Kesimpulannya, husnudzon kepada semua orang sekeliling kita tetapi harus berwaspada.

No comments:

Post a Comment