Friday 7 March 2014

Kenapa fitnah?




Fitnah?
Kadang ana sediri keliru. Apakah yang kita lakukan ini bertujuan untuk mengelak fitnah atau mendatangkan fitnah?

Berpurdah, adakah ini bertujuan untuk mengelakan fitnah atau mendatangkan fitnah?

Kenapa mereka yang berpurdah lebih mendatangkan fitnah daripada mengelakkan fitnah?

Semua jawapan ada pada diri kita sendiri. Apa yang kita lakukan sendiri yang membawa kita ke arah fitnah atau sebaliknya.P urdah sekarang dijadikan sebagai satu trend dan perhiasan yang menggantikan rambut. Bila berpurdah, kita merasakan kita sudah cukup baik tetapi tidak. Kita make-up mata kita untuk lebih kelihatan cantik. Tercapaikah matlamat kita untuk mengelakkan diri kita dari fitnah?

Tidak cukup dengan make-up, kita upload gambar-gambar kita di laman sosial. Secara tidak sedar,kita membiarkan diri kita ditatap dan diratah berkali-kali oleh si mata keranjang.

Jadi, bagaimana kita ingin menjadi contoh kepada muslimat yang lain? Apa bila bercakap mengenai aurat kita lebih gemar tujukan kepada muslimat yang free hair. Tapi, kita tidak sedar apa yang kita lakukan. Kita ini manusia dan seorang wanita, bukan pula barang untuk "diiklankan"

Jangan terlalu "gelojoh" mengejar fesyen yang disalurkan dari barat. Bersederhanalah dalam setiap perkara.Tidak perlu belebih-lebihan takut tidak tertanggung di akhirat kelak.

"Berpurdah biar bernialai solehah".

Jangan hanya ingin mengejar status solehah tapi nilai solehah itu sendiri tiada dalam diri kita. Malu pada Allah SWT, apabila kita mempergunakan agama untuk mendapat "gelaran" solehah.

Purdahkan hati sebagai mata kita memurdahkan wajah kita. ^_^

No comments:

Post a Comment