Tuesday 11 September 2012

Ustaz & Ustazah moden part 2

Sambungan pada entry yang lepas tentang haramnya arak.Kali ni nak cerita tentang haramnya khinzir atau nama lain yang di gunakan oleh kawan-kawan aku iaitu kerbau pendek..hahah..Agak kelakar di situ.

Situasi 2:

Berlaku di pendalaman Sabah, seorang ustazah yang dihantar bertugas di sebuah kampung. Seperti ape yang kita sedia maklum kebanyakan kampung-kampung di kawasan pendalaman Sabah kebanyakakan penghuninya pelihara khinzir. Ada satu hari ustazah tersebut kuar bersiar-siar di kawasan tempat penginapannya. Tiba-tiba beliau ternampak seekor khinzir berada di halaman rumah jirannya. Dan beliau berasa bergitu cemas. Al maklum la kalau kita di tempat berliau pon kita pasti cemas bukan?hahaha. Lalu jiran beliau menyapa.


Jiran:Hai ustazah, kenapa kamu nampak cemas sahaja?
Ustazah:Saya takaut sebab depan rumah kamu ada khinzir, kamu pelihara ke?
Jiran:Ya, saya yang pelihara. (dengan muka tak bersalah)
Ustazah:Kita sebagai seorang islam tak dibenarkan pelihara khizir, haram hukumnya.
Jiran:ohh..ya ka? tak mengapa, saya janji tak akan pelihara lagi.

Mereka selesaikan perbualan bergitu sahaja. Ustazah pon pulang ke rumah memandangkan hari dah lewat petang. Keesokan harinya ustazah lalu lagi di hadapan rumah jirannya tadi,alangkah terkejut apabila khinzir yang selalu berada di hadapan rumah jirannya kini seekor pon sudah tidak kelihatan. Lalu ustazah pun tersenyum gembira. Beliau berbual dengan jirannya dan bertanyakan tentang khinzir tadi.


Ustazah:Kemana semua khinzir yang kamu pelihara? Selalunya ade je dekat depan rumah ni. Hari ini  seekor pon saya tak nampak.
Jiran:Kan ustazah cakap haram orang islam pelihara khinzir jadi saya gulaikan semuanya.

Apabila dengar sahaja jawapan dari jirannya beliau terus kaku. Mulanya rasa bahagia tiba-tiba bertukar menjadi blur.

#Kesimpulanya tetap sama, penerangan tentang haram dan halal dalam Islam haruslah disampaikan secara jelas dan dapat difahami oleh orang yang kita ingin sampaikan.

Cerita ini hanya rekaan dan tidak ada kena mengena dengan sesiapa.:)

No comments:

Post a Comment