Tuesday 7 August 2012

Perlu Ke Up To Date?? Up To Mu La~

Yahoo.Hari ini nak bercalote bab fesyen. Fuhhh, gaya cakap kalah fesyen designer pulak aku rasa.Kita boleh ke nak berfesyen?

Hohoho..Boleh je kalau nak berfesyen. Tak salah pon nak berfesyen ke up to date ke asalkan pandai dan bijak dalam menentukan apa yang haram ape yang halal .Pakaian pon ada halal dan haramnya macam makanan jugak la.

Macam kita tengok sekarang baanyak baju-baju yang direka agak pelik. Dan yang pelik itulah yang membuatkan kita rasa tertarik nak pakai dan gayakan. Betul tak?Hahaha..Mesti betulkan?Sebab ana pon minat jugak sesuatu yang unik ni.

Sekarang fesyen yang tengah hot ala-ala modern flash back. Tak salah nak pakai apa pon tapi kalau nak pakai kenalah cari yang menepati cara pemakaian menurut syarak.


DUA SYARAT UTAMA BAGI MENUTUP AURAT DENGAN BAIK:
  • Pakaian tersebut tidak menampakkan bentuk badan si pemakai.
  • Pakaian tersebut tidak menampakkan ciri-ciri tubuh si pemakai, seperti warna kulitnya.
Inilah dua syarat penting dalam soal pakaian. Selain itu, ada yang meletakkan syarat agar ia tidak menyerupai pakaian agama lain.

SYARAT PEMAKAIAN ISLAM
  • Syarat yang pertama menjadikan fesyen pakaian hari ini yang ketat sebagai pakaian yang tidak menurut syarak. Ada wanita Muslimah memakai pakaian ketat dan kecil yang disebut sebagai baby size. Entah betul, entah tidak. Apa nama saiznya sekali pun, apabila pakaian tersebut ketat, ia belum lagi menutup aurat dengan baik.
  • Syarat yang kedua menjadikan pakaian yang nipis sehingga menampakkan warna kulit, pakaian dalam dan sebagainya tidak selari dengan syarak. Ramai yang memakai baju kurung tetapi kainnya masih amat nipis.

Tudung pulak sekarang dah jadi satu fesyen dan trend bukan bertujuan menutup aurat. Pakai tudung itu tak wajid tetapi menutup aurat itu yang wajid. Sekarang tudung yang glamour tudung bawal. Memang cantik aku pon suka sangat sebab nampak ringkas. Tetapi ia agak jarang, jadi kalu nak pakai kenalah pkai iner neck so baru tak nampak leher kita tu kan. Agak panas jugak, masa mula ana pakai pon rasa macam rimas tapi sekarang rasa selesa.

Sekarang ni ana tengok banyak baju-baju macam dress kat pasaran kita. Memang baju tu labuh cuma ikut badan. Kalau nak pakai boleh tiada halangan cuma carilah yang agak longgar sedikit, barulah selesa kita pakai betul tak? Nak pakai kebaya tak salah tapi carilah yang longgar sedikit. Islam itu SYUMUL.

Seluar pulak, boleh kalau kita nak pakai, ye la tak kan nak 24jam kita asyik berbaju kurung je kan. Cuma carilah yang longgar sedikit baru selesa pergerakan kita.

Tak kisah ape yang kita nak pakai asalkan kita letak agama di depan InsyAllah semuanya akan menjadi baik di mata semua orang dan Allah swt. Aku pun suka berfesyen ni. Tapi sekarang aku nak fesyen aku seiring dengan tuntutan agama kita barulah hidup ni aman. Betul tak?

#Sebaik-baik pakaian ialah pakaian yang boleh dipakai ketika solat.

No comments:

Post a Comment