Wednesday 1 August 2012

Hatiku dan hati kamu,kamu dan kamu



Bercakap tentang hati susah nak kita terangkn secara spesifik.Hati merupakan salah satu organ dalaman kita yang sangat berharga.Kerana adanya hati kita mempunyai rasa sayang akan seseorang dan pelbagai rasa la.

Jadi ana nak kongsikan sikit soal hati. Hati merupakan kurnian dari Ilahi. Kita sebagai pemilik hati tersebut kenalah menjaganya sebaik mungkin. Jangan sampai hati kita lalai dan leka dengan perkara dunia semata-mata.

Makanan juga boleh membuatkan hati kita menjadi kotor. Justeru itu, Islam sangat menitib beratkan tentang pemakanan. Makanan yang ana maksudkan bukanlah dari aspek jenis makanan atau sebaliknya tapi dari aspek sumber makanan itu.

Makan yang elok datangnya dari sumber yang halal. Makanan yang dimakan haruslah dibuat dari sumber atau bahan-bahan yang di yakini halal. Maklumlah sekarang pelbagai jenis makanan yang terdapat di pasaran. Ana sendiri keliru nak pilih yang mana.

Makanan jugak perlulah di beli dari sumber pendapatan yang halal. Kerana makanan yang kita makan akan menjadi darah daging kita sendiri. Apabila hati kotor maka segala perbuatan kita akan menjurus kearah yang negetif.

_________________________________________________________________________________


Secara dasarnya semua makanan adalah halal, melainkan yang telah dijelaskan melalui nash/dalil bahawa makanan tersebut haram. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

“Wahai sekalian manusia, makanlah dari apa yang ada di bumi makanan yang halal lagi baik...” (Surah al-Baqarah, 2: 168)

Thank for reading~

No comments:

Post a Comment